OEDF kontakt

Olseröds Elektriska Distributionsförening UPA

Sockenv 524

297 95 Degeberga

Telefon: 044-351126

Fax: 044-351051

Kontaktformulär »

Vid ev ELFEL ring 044-351126, dygnet runt

 

Snabblänkar

Här på webbplatsen OEDF hittar du bland annat:

 

Informationsblad från Olseröds Elektriska DF, juni 2024

INFORMATION 2024-06-30

Det har dröjt, men nu äntligen känns det som om sommaren är på gång på riktigt här i Olseröd! Juli månad är här igen och därmed ledighet och semester för många vilket ju innebär att våra fritidshus blir nyttjade på nytt med mycket bad och rekreation längs vår kust mot Östersjön.
Vi vill därför här passa på att önska Alla våra abonnenter en riktigt skön sommar var ni än är!

Driftsinformation.

Det aviserade strömavbrottet den 7:e maj avlöpte utan problem och varade strax över en timme.

Vi har kopplat in två nya elabonnemang i Furuboda-området.

Kabelarbetet på Höjarödsvägen i Lökaröd är nu färdigställt och just nu pågår kabelarbeten i Norrlia där de gamla luftledningarna byts ut till markkablar. Även gatubelysningen här kommer att bytas ut.

På Nationaldagen 6/6 fick vi problem med en transformator invid väg 118. Denna är nu utbytt.

Småskalig el-produktion på vårt elnät.

Olseröds Elektriska har i dagsläget 125 st solcellsanläggningar och även ett vindkraftverk.
Detta medför att vi under dagtid/sommartid har mycket lite elförbrukning på vårt elnät.
Vi ser därför positivt på att fler och fler sätter batteri till sina solcells-anläggningar för att på detta sätt ta vara på egen produktion. Men även om man har möjlighet att se över sina vanor och själv använder energin från solcellerna, t.ex. laddar bilen, värmer varmvatten, tvättar, diskar m.m.
Dock kommer troligen hela Olseröds Elektriskas effekt att vända dagtid/sommartid och därmed producera energi ut på region-nätet. Detta innebär att Olseröd Elektriska måste investera i ny teknisk utrustning enligt krav från region-nätet. Vi återkommer med mer information löpande i denna fråga. Ha därför uppsikt på vår hemsida som kommer uppdateras framöver.

Invändiga elmätare.

Alla våra abonnenter har numera en ny elmätare. I samband med dessa mätarbyten så passade glädjande nog många på att flytta ut sina invändiga elmätare till ett utvändigt fasadskåp och många även till ett modernt markmätarskåp. Fortfarande finns det dock några abonnenter som fortfarande har en invändig mätare! Många av dessa är fritidshus där vi kan behöva ha tillgång till elmätaren vid eventuella driftstörningar vilket ju då kan vara ett problem om ägaren av fastigheten bor långt bort.
Har ni en invändig elmätare så hör gärna av er till oss så tittar vi på en lösning tillsammans med er?
Nytt mätarskåp bekostas av abonnenten men Olseröds Elektriska hjälper till med kabel och skarvar för att hålla era övriga kostnader nere.

Nätutvecklingsplaner.

Olseröds Elektriska kommer på Svenska Kraftnäts begäran upprätta nätutvecklingsplaner. Vi tar därför tacksamt emot synpunkter och tankar inför framtiden vad gäller utbyggnaden av vårt elnät.
Skicka gärna dessa skriftligen på mail till: info@oedf.se eller som ett vanligt brev med posten.

Elpriser & avtal.

De rörliga elpriserna under våren har ju varit på en betydligt lägre nivå än under fjolåret vilket är mycket glädjande för alla. Vi hoppas nu innerligt att denna trend fortsätter framöver också.
Vi erbjuder fasta elavtal men nivån på dessa har varit ganska hög och efterfrågan är därför minimal.
Det kanske kan vara idé att inför vintern binda sitt elpris för att då undvika eventuellt högre elpriser och förmodligen kommer vi därför även i år erbjuda ”vinter-avtal” för de som är intresserade då.

Öppettider i sommar.

Vårt kontor är i sommar bemannat måndag-torsdag på dagtid 07:00-16:00, dock ej vecka 31 & 32.
Under övrig tid svarar vårt beredskapslag på vårt nummer 044-351126. De hjälper er med eventuella fel gällande elnätets funktion. Har ni däremot problem inne i er fastighet ber vi er dock ta kontakt med en behörig elinstallatör och ett bra tips vid elavbrott är att alltid först kolla sin jordfelsbrytare, om man har en sådan, så den inte löst ut! Detta är ett väldigt vanligt fel i vår kontakt med kunder.

Åter till Nyhetsbrev »